BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

pembuka bicara

man la yarham la yurham!!!!

Followers

tafakur sejenak

ya Allah selamatkan palestine...

Saturday, December 3, 2011

tips berkat dalam hidup.


Dulu time kita kecik-kecik alam sekolah rendah cikgu selalu sebut pepatah ni “ buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali” maknanya kita kena sentiasa buat baik kat orang dan jangan sesekali kita buat jahat,sebab Allah sayang sesangat pada orang yang sentiasa buat baik,sedar tak kita,dengan buat baik tulah akan datangkan manfaat pada orang disekeliling kita bahkan memperoleh kasih sayang dari Allah, subhanallah! bila Allah sayang pada kita insyaAllah orang disekeliling kita juga akan turut sayang pada kita dan semua kerja kita insyaAllah akan dipermudahkan...tahu tak nape hidup kita jadi camtu? Sebabnya ada barakah @ keberkatan dalam hidup kita.insyaAllah barakallah fi dunia wal akhirah.

Nak tahu Apakah itu berkat? Jom kita tengok,


perkataan berkat diambil daripada perkataan Arab iaitu “ BARAKAH بركة “ . Dan perkerjaan “ mengambil berkat “ pula dikenali sebagai “ TABARRUK “تبرك “.Oleh itu “ berkat “ ini ialah : BAHAGIA, BERUNTUNG, BERTAMBAH DAN BERKEMBANG .
Maka jelaslah “ MENGAMBIL BERKAT “ pula ialah : “ Mengharapkan datangnya kebaikan daripada Allah SWT dari sesuatu yang dipercayai mempunyai nilai-nilai keberkatan “.

Menurut para ulama pula ‘barakah' atau berkat itu adalah " kepastian kebaikan disisi Ilahi pada sesuatu perkara, yang mana apabila ia jatuh kepada perkara yang sedikit ia akan menambah banyakkan ia, dan apabila ia jatuh kepada yang banyak, ia akan menambah manfaatnya, dan sehebat-hebat hasil keberkatan dalam seluruh perkara adalah apabila ia digunakan kembali untuk membawa ketaatan kepada Allah azza wa jalla."

Namun kita perlu ingat Keberkatan bukanlah diukur dengan kejayaan yang dicapai di dunia semata-mata. Keberkatan ini merangkumi kejayaan di akhirat iaitu mendapat keredaan Allah. Seorang yang mengingkari perintah Allah boleh mendapat kecemerlangan dalam hidup dengan berusaha dengan gigih dan tekun. Namun dia akan mendapat kemurkaan Allah di akhirat di atas kefasikannya. Allah memberikan kejayaan kepada sesiapa sahaja yang berusaha keras di dunia sebagaimana kita melihat ramai manusia yang bukan beragama Islam Berjaya dalam kerjaya mereka. Malah lebih Berjaya dari orang muslim. Namun selesakah mereka?bahagiakah mereka?berpuashatikah mereka?.jawapannya semestinya TIDAK..Begitu juga dengan kita muslim walaupun kita sudah sampai ke tahap yang boleh dikatakan Berjaya namun kita tak pernah berpuas hati dengan apa yang kita ada, rasa serba tak cukup, hati sentiasa gelisah, tak ada ketenangan dalam hidup dan jika itu yang kita alami maknanya hidup kita masih lagi tak berkat...kejayaan yang kita capai masih lagi belum barakah, kita perlu ingat Kejayaan yang kita impikan ialah kejayaan di dunia dan di akhirat. Inilah‘Barakah’ yang dicita-citakan.

TIPS UNTUK MEMPEROLEHI KEBERKATAN ?

1. Menjaga hubungan baik dengan Allah, jaga solat fardu,solat-solat sunat, baca al-Quran , berzikir, berdoa dan sentiasa melakukan kebaikan.

2. Memuliakan ibu bapa. bercakap dengan sopan, tidak menengking dan sentiasa doakan kesejahteraan mereka. Redha Allah itu terletak pada redha dua ibu bapa.
3. Hormati guru. Mereka memberikan ilmu kepada kita. Doakan untuk mereka kebahagiaan dan kesejahteraan.

4. jangan takbur, bongkak dan riak sebaliknya sentiasalah bersyukur dan merendah diri. Anda hendaklah menganggap kejayaan yang diperolehi adalah kurniaan dan ujian daripada Allah. Ingat! Nikmat itu boleh diambil bila-bila masa oleh Allah. Perbuatan tidak mensyukuri nikmat Allah dan sombong amat dimurkai oleh Allah. Penyakit sombong ini jangan ada di hati kita walau sekecil mana sekali pun kerana sifat ini mampu menghumban kita ke neraka sebagaimana mafhum sabda Rasulullah saw.




5. jauhi perkara haram dan sia-sia. Dosa dan maksiat yang dilakukan akan menghilangkan keberkatan dalam hidup.patuhi larangan Allah kerana Setiap larangan itu mempunyai beribu hikmah di sebaliknya.

6. Menjaga hubungan baik sesama manusiA samada dgn jiran, kwn2. Kaum keluarga dan sebagainya dengan Sentiasa berbaik sangka.tidak bermusuh. sabar dan berlapang dada. Allah paling benci orang yang memutuskan silaturahim sehingga Allah haramkan syurganya kepada sesiapa yang gemar memutuskan silaturahim.


selamat beramal untuk diri ana juga pada yang membaca artikel ini.

carian ilmiah blog ini

Popular Posts

ALL:TO ACHIEVE THE GOAL WE SHOULD HAVE A BRAVENESS AND LIABLE FOR THE


Download video clip Opick Assalamualaikum

bunga gugur

UNTUKKMU MUJAHIDAH

aku iri denganmu
wahai mujaheedah-mujaheedah fi sabielillah
kalian bisa bangkit menentang
hatta dengan pena
mahupun dengan pedang
menegakKan kalimah Allah
dibumi yang kian gersang

aku cemburu denganmu
wahai wanita-wanita solehah
betapa mulianya akhlakmu
betapa taatnya ibadahmu
menjunjung tinggi Quran dan sunnah di jiwamu

aku iri padamu
wahai ibu-ibu yang perkasa jiwanya
kau korbankan permatamu demi agamamu
tiada nilainya dunia di hatimu
bagimu dunia ini hanya jalan persimpangan
buatmu meraih kehidupan

aku cemburu padamu
wahai para Syahiedah
syurga telah pasti buatmu
7 langit bersorak ria menanti kehadiranmu
kau hidup, di saat darahmu tumpah membasahi bumi
kerna yang syahid takkan pernah mati

Namun,
aku sedih, aku marah
dengan diriku sendiri
jiwaku terlalu sepi
nafsuku sering merajai
adakah kernaku sering melupai Ilahi Robbi??

Ya Ilahi….
tiupkan roh-roh Iman dan Islam di jiwaku
agar aku sentiasa dekat deganMu
agar aku bisa mencintai Jihad dan Dakwah seperti nyawaku
menentang kemungkaran di setiap helaan nafasku
agar aku bisa menjadi IBU yang perkasa
mendidik para MUJAHIDAH
menjadi WANITA SOLEHAH
untuk menggapai SYAHADAH…

my playlist